Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RE: Har du varit inburad?
Author Message
SÃ¥sse Offline
Marxistisk anarko-etatist

Likes Given: 24
Eftersom det här var off topic fick det en egen tråd här! /mod (jag har alltid drömt om att få skriva "/mod"... /mod)

(2014-08-10, 21:21)Hugin Wrote:  Jag har gÃ¥tt i samma tankar och bedömde att 2 mÃ¥nader skulle vara lagom för att känna pÃ¥ det. Sen tänkte jag att man fÃ¥r väl i alla fall erbjuda sig att betala för det själv, men när jag insÃ¥g hur mycket det kostar sÃ¥ Ã¥ngrade jag mig jävligt snabbt Smile

Kanske kommer det en tid när jag tjafsat för mycket på staten så de låser in mig på alla andras bekostnad istället. Men ja... Jag kan definitivt se värdet i det.

Förresten känner jag till någon som suttit inne i åratal för bankrån. Ska bli kul att snacka med honom när han kommer ut snart.

Jag vet inte hur övriga forumet ställer sig, men jag är starkt för fängelsestraff för tyngre våldsbrott.
(This post was last modified: 2014-08-12, 16:37 by niklaswik.)
2014-08-11, 00:33
Find Like Post Reply
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
(2014-08-11, 00:33)SÃ¥sse Wrote:  Jag vet inte hur övriga forumet ställer sig, men jag är starkt för fängelsestraff för tyngre vÃ¥ldsbrott.

För såna som bedöms som en stor fara för övriga befolkningen, sure. Fast jag är lite böjd att förespråka fängelse-ö för såna galningar. Smile "Här är en ö, här är en strand där vi dumpar lite mat och byggmaterial ibland, och här bor redan 50 fullständiga galningar. Samarbeta för er överlevnad eller mörda varann, välj själva."

Idea Confused

S.k. "crimes of passion" kan lätt falla under kategorin tyngre våldsbrott men jag ser ingen anledning att låsa in såna som i övrigt har en historia av att vara helt fredliga, och som dessutom säkert ångrar sitt vansinnesdåd och har låg risk för återfall.

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
2014-08-11, 07:56
Website Find Like Post Reply
SÃ¥sse Offline
Marxistisk anarko-etatist

Likes Given: 24
(2014-08-11, 07:56)niklaswik Wrote:  
(2014-08-11, 00:33)SÃ¥sse Wrote:  Jag vet inte hur övriga forumet ställer sig, men jag är starkt för fängelsestraff för tyngre vÃ¥ldsbrott.

För såna som bedöms som en stor fara för övriga befolkningen, sure. Fast jag är lite böjd att förespråka fängelse-ö för såna galningar. Smile "Här är en ö, här är en strand där vi dumpar lite mat och byggmaterial ibland, och här bor redan 50 fullständiga galningar. Samarbeta för er överlevnad eller mörda varann, välj själva."

Idea Confused

S.k. "crimes of passion" kan lätt falla under kategorin tyngre våldsbrott men jag ser ingen anledning att låsa in såna som i övrigt har en historia av att vara helt fredliga, och som dessutom säkert ångrar sitt vansinnesdåd och har låg risk för återfall.

Jag gillar tanken på three strikes law och liknande.
2014-08-11, 11:12
Find Like Post Reply
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
(2014-08-11, 11:12)SÃ¥sse Wrote:  Jag gillar tanken pÃ¥ three strikes law och liknande.

Så länge den inte går över i vansinne där alla brott likställs när man samlar "strikes".

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
2014-08-11, 13:12
Website Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes niklaswik's post
Imbapwnn00b Offline
Björnbuse
**

Likes Given: 18

(2014-08-11, 07:56)niklaswik Wrote:  För sÃ¥na som bedöms som en stor fara för övriga befolkningen, sure. Fast jag är lite böjd att föresprÃ¥ka fängelse-ö för sÃ¥na galningar. Smile "Här är en ö, här är en strand där vi dumpar lite mat och byggmaterial ibland, och här bor redan 50 fullständiga galningar. Samarbeta för er överlevnad eller mörda varann, välj själva."

Idea Confused

Robert P. Murphy har en briljant föreläsning angående domstol, staff och fängelser.

Mål där två parter inte kommer överens, ex. arbetsgivare och anställd bråkar om lön, kan avgöras av skiljenämnder, privat ägda såklart. Domarna i dessa nämnder skulle tävla på marknaden i att göra de mest objektiva och 'rättvisa' (vad marknaden avgör rättvist) domarna, där inkonsekventa eller omoraliska domare helt enkelt inte skulle få kunder.

I det fall att en granne snor din TV kan du av en erkänt bra domare få rätten på din sida och seda med hjälp av ditt DRO/försäkringsbolag ta tillbaks TVn. Detta beskrivs i första 22 minuterna av föreläsningen.

Hur gör man i det fallet då någon tar en annans liv? Den idé Murphy lägger fram som ett eget förslag är att fängelser kan fungera som ett sorts 'hotell'. Då en mördare troligtvis skulle få svårt att få stöd från sitt eget DRO/försäkringsbolag, eller i det fall att han inte ens har ett, kommer mördaren exempelvis inte kunna vistas på mark tillhörande andra, inte heller kunna handla mat i affären, skaffa jobb osv. För sin egen överlevnad skulle denna mördare då kunna ta in på ett av de många 'hotell' för brottslingar som samhället inte vill veta av. T.ex. skulle ett hotell för mördare ta in folk, ge dem mat och husrum mot att de jobbar och ger en del av sin lön till offrets familj. På detta sätt främjas rehabilitering och graden av våld från hotellvakterna skulle vara minimal, då mördarna blir som 'anställda'. Självklart skulle de grövsta brotten kunna leda till att inget 'hotell' vill ta emot en, eller att offrets anhöriga söker vedergällning genom att själva skada brottslingen, men det beror helt på parternas förhållanden till sina DROs/försäkringsbolag.

Själv ser jag denna lösning som fullt möjlig, och bara fantasin kan sätta gränser för hur dessa hotell kan se ut. De enda svårigheten jag kan tänka på just nu är hur man håller koll på vilka folk är, och vad de har i bagaget så att säga. Om en mördare flyr staden (eller landet) har han stor möjlighet att låtsas vara oskyldig, såvida inte övervakning existerar i större grad- något som frihetsälskare helst undviker.
2014-08-11, 22:53
Find Like Post Reply
[+] 3 users Like Imbapwnn00b's post