Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ang. medborgarlön och Piratpartiets svek
Author Message
Hugin Offline
Plansmidare

Likes Given: 9
Ang. medborgarlön och Piratpartiets svek
Häromnatten satt jag och blev förbannad över s.k. medborgarlön, eller negativ skatt som vissa kallar det. Är det inte uppenbart för alla att om staten <3 centralbanken kan kontrollera värdet av våra pengar, att det inte skulle vara så svårt att få FULL kontroll på hela befolkningen om man blev påtvingad "medborgarlön"? Har dessa människor inte hör citatet "Give me control of a nation's money supply, and I care not who makes it's laws"? (Amschel Rothchild). För att inte tala om att fullständigt utrota incitamentet att faktiskt anstränga sig för att bli bättre. Men det är väl meningen i och för sig.

Hursomhelst har jag en del respekt för Rick Falkvinge. Han gjorde en skitbra intervju på Red Ice för inte jättelängesen. OBS! Det är värt att köpa medlemskapet för den där extratimmen. Så jag surfade till falkvinge.net och jag ser att de, trots mina protester och argument ännu inte plockat ned denna artikel om medborgarlön som den spydiga hobbymarxisten Zacqary Adam Xeper skrivit. Bara titeln är ju ett saftigt bete för en arg anarkist. På denna hade jag redan yttrat mig, men undrade hur illa det då står till på piratpartiet.se...

Betydligt värre. Här följer artikeln de har på sin nyhetssida med två smajlande låtsasliberaler som desperat vill appellera till den yngre generationen, fast med samma budskap som de andra partierna. Herregud vad kapat piratskeppet är! Nuförtiden kallar jag samtliga partier "partiet". Behöver jag nämna någon kapten vid namn så föregås deras namn oftast av "kamrat". But I digress... Här kommer artikeln:

Piratpartiet: “Arbetslöshet är en myt – inför medborgarlön!”
Publicerat 2014-08-19
[Image: bf_at_235x162.jpg]

Quote:Den svenska arbetsmarknadspolitiken är föråldrad. Ökad automatisering leder inte bara till billigare produkter och tjänster, utan även till färre traditionella arbetstillfällen. Det ser Piratpartiet som en möjlighet att överge en förlegad syn på arbete, samhällsnytta och människovärde och introducera en modern och human arbetsmarknadspolitik.

Partiets talesperson för arbetsmarknad och social trygghet, Björn Flintberg:
– Det är skamligt att jaga ut människor på en fruktlös jakt efter traditionella arbetstillfällen som inte finns och sedan straffa dem när de misslyckas, säger Flintberg. Många människor som i dag anses vara en ekonomisk belastning tillför i realiteten oändliga värden till samhället. Det är dags att uppmärksamma och uppskatta de insatserna.

Piratpartiet presenterar i dag tre punkter för en modern och human arbetsmarknadspolitik på sin hemsida. Partiet vill att:
arbetslösa och bidragstagare ska ges större möjlighet att arbeta ideellt istället för att delta i arbetsmarknadsåtgärder utan att för den skull riskera att förlora sina bidrag.
alla arbetsmarknads- och socialförsäkringar snarast möjligt samlas under ett tak. Ett samlat, mer tydligt och rättssäkert system är ett mindre stigmatiserande och mer medmänskligt system där människor inte faller mellan olika stolar eller skickas runt i ett försök att göra kostnaden till någon annan myndighets problem.
ett system för medborgarlön sjösätts inom en tioårsperiod. En garanterad grundförsörjning skapar nya möjligheter att förkovra sig och bidra till samhället på alla de kreativa sätt som dagens arbetsmarknadsmodell både hämmar och ofta aktivt motarbetar.

Läs förslaget i sin helhet. På Piratpartiets hemsida eller på partiledarens blogg.

Piratpartiets partiledare, Anna Troberg:
– Arbetslöshet är en myt. Det finns hur mycket arbete som helst. Problemet är att allt arbete inte räknas i dag. I framtiden definierar vi vår egen samhällsnytta och bygger ett bättre samhälle där allas insatser räknas.

[ Kontaktuppgifter till propagandabyrån på originalartikelns sida ]

Med ett gäng minst lika arga österrikare i ryggen svarade jag:

Quote:Tidigare hade jag respekt för PP, men när man skriver ett faktafel redan i andra meningen av en artikel sjunker denna avsevärt. Automatisering leder INTE till arbetslöshet (trots att detta upprepas som ett mantra överallt på nätet nuförtiden). Alla besparingar i personalkostnader som orsakas av automation vidarebefordras antingen till konsumenterna (som då har mer pengar att spara eller slösa – bådadera skapar fler jobb i ekonomin) eller sparas av arbetsgivaren, som sedan i sin tur har extra pengar att spara eller slösa, vilket också skapar fler jobb. Om pengarna spenderas används de till mer arbetskraft för att producera fler varor. Om pengarna sparas finns det mer för investeringar, med vilka verksamheten kan utökas med hopp om framtida vinster. Sparande leder till en ökning av kapital, snarare än varor. Detta gör ökad produktion, och därmed ökad konsumtion, möjlig i framtiden.

Vad gäller fler maskiner så kräver de fler komponenter. Fler modeller. Fler resurser. Mer underhåll. Fler arbetstimmar, och alltså fler jobb.

Problemet är INTE att arbete ”inte räknas”, utan att det är alldeles för dyrt att anställa. Detta är en av anledningarna till att bemanningsföretag blomstrar – Statliga subventioner + sänkta villkor för arbetstagaren. Som jag hoppas är bekant för er så är lönerna knutna till inflationen. Fackföreningarna verkar också tro att så länge de kan hålla lönerna uppe, mätt i absolut antal kronor, så påverkar de allmännyttan och ekonomin (se Saltsjöbadenavtalet för relaterad information). Så är det självfallet inte, eftersom värdet på pengarna ständigt sjunker eftersom inflationen nu är bunden på en fast nivå. Inte bara centralbankerna är rädda för deflation, men det är en av de saker som krävs för att öka möjligheterna för arbetsgivare att anställa. Avreglering av arbetsmarknaden hade skyndat på processen, som i exempelvis Hong Kong och Singapore. DET är något att sträva efter, till skillnad från att sjunga med i den Marxistiska kören med målet att alla jobbar ideellt och alla får en lön som ”partiet” anser att de ska ha. 1984, någon? Nivån av ”medborgarlönen” hade varit totalt godtycklig eftersom staten och centralbanken tillsammans reglerar värdet av pengarna, och därmed ”medborgarlönen” mätt i antal kronor. Politiska diskussioner angående lönenivåer hade alltså varit ännu mer av en charad än de är idag, eftersom en lönehöjning kan motverkas med en värdesänkning (inflation) och en lönesänkning kan motverkas av en värdehöjning (deflation).

Att manipulera ekonomin är som att trycka på en ballong. Den kommer att pressas ut på andra sidan och skapa oförväntade negativa effekter. Vill vi vara helt säkra på att ekonomin går bra, måste den sekulariseras från staten, precis som religion en gång gjorde. Marxism har aldrig fungerat, och kommer aldrig att fungera eftersom man inte har någon förståelse för ekonomi eller kapitalism, men man är svidande medveten om att om man inte tillämpade kapitalism skulle ideologin gå under ännu fortare.

Vänligen bekanta er med riktig ekonomi.
Nu när jag upplyst er vill jag inte se lögner eller faktafel från er sida igen.

Källor:
Hazlitt, Henry. ”The curse of machinery”. Economics in one lesson.
Hazlitt, Henry. ”The assault on saving”. Economics in one lesson.

De har dock inte publicerat mitt svar än, och jag tror inte de kommer att göra det heller. Men nu finns det här som bevis. Hade kanske slipat mer på det om jag inte varit så upprörd. Lyckades rädda mitt svar ur cachen för jag var dum nog att inte spara det först. Om ni inte tror mig angående att Jolly Roger bytts mot en regnbågsflagga så läs denna korta artikel också. Jag gillar speciellt vad jag markerat i rosa. Un-fucking-believable:

18-Ã¥rig pirat ordnar antinazistisk demonstration med minister
Publicerat 2014-06-10
[Image: k27fnd6yxp2lpzcqkya5.jpg]

Quote:På torsdag 12 juni ordnar Leo Rudberg, 18-årig antirasist engagerad i Piratpartiet, en demonstration mot fascismens framgångar i EU-valet. Demonstrationen samlar fredliga antifascister från höger till vänster, och bland talarna märks integrationsminister Erik Ullenhag (FP), riksdagsledamot Caroline Szyber (KD) samt Jakop Dalunde (MP).

Den partipolitiskt obundna demonstrationen – som äger rum 17:45-18:30 den 12 juni på Sergels torg i Stockholm – har rönt stort gensvar, och samlar organisationer från Ung Vänster till Kristdemokraterna. Sveriges integrationsminister Erik Ullenhag (FP) har personligen valt att tala på demonstrationen.

- Jag blev fantastiskt glad över Ullenhags medverkan, säger Leo Rudberg, initiativtagare till demonstrationen och engagerad i Piratpartiet. Det är glädjande för Sveriges demokrati att en ensam 18-årig antifascist på några dagar kan arrangera en demonstration som flera riksdagspartier och en minister deltar på.

Demonstrationen är en direkt reaktion på de stora framgångarna i EU-valet för fascistiska partier – bl.a. för franska Front National, vars grundare föreslagit det dödliga Ebola-viruset som lösning på Europas invandringsproblem.

Leo Rudberg började blogga om politik när han var 14 år och har med oro följt den framväxande främlingsfientligheten i Europa under flera år. Efter EU-valet beslutade han sig för att ta steget från nätet till aktivism på gatorna, för att markera sin avsky mot att nazister från grekiska Gyllene gryning och tyska NDP blivit invalda i Bryssel.

- När hot uppkommer mot alla människors lika värde måste vi alla enas över partigränserna, säger Leo Rudberg. Endast tillsammans kan vi stoppa fascismen. Det är inte fascisternas Europa – det är vårt Europa. Vi som värnar om friheten och demokratin är så många fler än fascisterna. Vår kärlek är så mycket starkare än deras hat.

Rudberg siktar nu på att själv bli invald i Stockholms stadsfullmäktige i höst för Piratpartiet, där han som SDs tydligaste motpol vill driva en humanistisk politik för ett samhälle som präglas av inkludering och alla människors lika värde.

Kan det bli mer av en PK-klyscha?!?
Jag skiter i korridoren.
(This post was last modified: 2014-09-01, 22:46 by Hugin.)
2014-09-01, 22:39
Find Like Post Reply
kryptoanarki Offline
Netizen
**

Likes Given: 0
RE: Ang. medborgarlön och Piratpartiets svek
Tack för du tog dig tid att posta ditt svar här.
Tycker diskussionen om medborgarlön är riktigt intressant.

Nyligen sprang jag på följande artikel Libertarian Case for basic income samt Reasons artikel om Cato institute.

Quote:Zwolinski argues that there's a pragmatic libertarian case for dishing out cash, no strings attached, rather than continuing to rely on our current patchwork of poorly-managed and work-disincentivizing welfare programs.

Eftersom jag är mycket lite förtroende och tillit till statens byrokrater och deras förmåga att göra en rättvis bedömning av hur de stulna guldpengarna skall distribueras ser jag hellre att vi tar från enskilda byrokrater deras makt att välja och ser till att de spenderar pengarna på att dela ut dem vilkorslöst till invånarna. Detta skulle kunna leda till en gigantisk nerskalning av staten och dess hantlangare.

Helst skulle jag se en frihetlig medborgarlön som inte finanseras med våld.
2014-09-02, 07:36
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes kryptoanarki's post
Sajbear Offline
Antidemokratisk Anarkokapitalist

Likes Given: 470
Vill folk dela ut sina pengar, go ahead.

Ta pengar med våld och dela ut dom..no dice.
Sajber.info | Twitter | Programledare för Frihetsfaxen.
2014-09-02, 13:21
Website Find Like Post Reply
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
Jag är på det privata planet starkt FÖR medborgarlön för då skulle jag säga upp mig på en sekund och sen ligga hemma och slöa resten av livet = GÖTT!

Fast jag tror iofs att det skulle gå åt skogen med ganska mycket relativt jättesnabbt (t.ex. ta slut på pengar att dela ut) så egentligen är jag inte jättemycket FÖR utan ganska jättemycket EMOT. Tyvärr! Vore sjukt nice att ligga hemma och läsa om dagarna.

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
2014-09-02, 23:14
Website Find Like Post Reply