Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Student, anka och vem bekostar utbildningen?
Author Message
Packmeister Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 1
Student, anka och vem bekostar utbildningen?
Hur tänker ni att en anka bör gå tillväga när det gäller studiemedel och utbildningens kostnad?

Jag har under de senaste åren blivit mer och mer omutbar, och tar inte längre emot något från CSN. Men utbildningen bjuder ju staten på, hur undviker jag känslan att vara en hycklare?
2014-10-29, 01:41
Find Like Post Reply
SÃ¥sse Offline
Marxistisk anarko-etatist

Likes Given: 24
RE: Student, anka och vem bekostar utbildningen?
Ifall nån kidnappar mig anser jag det inte hyckleri att ta emot hans mat.

Samma sak med staten. Den håller mig i ett järngrepp med sitt tvingande system. Då anser jag det inte fel att utnyttja de små personliga fördelarna man kan göra.
2014-10-29, 09:02
Find Like Post Reply
[+] 3 users Like SÃ¥sse's post
CCCF Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 8
Ta du csn som tröst för de 9 (12) åren du tvingades gå i en skola där du inte lärde dig något, för alla möjligheter staten tagit ifrån dig, för alla pengar du hR och kommer betala i skatt under din livstid, för den ineffektiva utbildningen du går på som tar längre tid än den behöver.
2014-10-29, 10:09
Find Like Post Reply
[+] 2 users Like CCCF's post
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
Jag är lite kluven i alla såna här frågor. Å ena sidan tycker jag man ska skinna staten på så mycket pengar som möjligt, för om du jobbar i privat sektor så småningom så kommer du ändå till slut att betala mycket mer än du får ut. Men samtidigt tycker jag själv också att det känns ganska dumt att ta smutsiga statliga pengar som jag vet att andra varit med och betalat..

För att hålla samvetet rent, se det som ett lån från ditt framtida jag.

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
2014-10-29, 13:20
Website Find Like Post Reply
SÃ¥sse Offline

(2014-10-29, 13:20)niklaswik Wrote:  Jag är lite kluven i alla sÃ¥na här frÃ¥gor. Ã… ena sidan tycker jag man ska skinna staten pÃ¥ sÃ¥ mycket pengar som möjligt, för om du jobbar i privat sektor sÃ¥ smÃ¥ningom sÃ¥ kommer du ändÃ¥ till slut att betala mycket mer än du fÃ¥r ut. Men samtidigt tycker jag själv ocksÃ¥ att det känns ganska dumt att ta smutsiga statliga pengar som jag vet att andra varit med och betalat..

För att hålla samvetet rent, se det som ett lån från ditt framtida jag.

Till skillnad från de där gratis böckerna du beställde i mängder? Big Grin
2014-10-29, 14:14
Find Like Post Reply
Packmeister Offline
Gröngöling
**

Ni får det nästan att låta som det är en liten Hans&Greta historia, det kanske är mycket sant också. Nu jäklar ska jag äta gratis så jag blir stor och fet.

Hm, gratis böcker? Var?!?
2014-10-29, 14:20
Find Like Post Reply
Sajbear Offline
Antidemokratisk Anarkokapitalist

Likes Given: 470
(2014-10-29, 09:02)SÃ¥sse Wrote:  Ifall nÃ¥n kidnappar mig anser jag det inte hyckleri att ta emot hans mat.

Samma sak med staten. Den håller mig i ett järngrepp med sitt tvingande system. Då anser jag det inte fel att utnyttja de små personliga fördelarna man kan göra.

(2014-10-29, 10:09)CCCF Wrote:  Ta du csn som tröst för de 9 (12) Ã¥ren du tvingades gÃ¥ i en skola där du inte lärde dig nÃ¥got, för alla möjligheter staten tagit ifrÃ¥n dig, för alla pengar du hR och kommer betala i skatt under din livstid, för den ineffektiva utbildningen du gÃ¥r pÃ¥ som tar längre tid än den behöver.

Bra sagt av er båda. Jag håller helt med! Smile

Om du är fånge i ett koncentrationsläger så har du inget att skämas för om du stjäl mat från vakterna!
Sajber.info | Twitter | Programledare för Frihetsfaxen.
2014-10-29, 15:59
[+] 2 users Like Sajbear's post
niklaswik Offline
Moderator

(2014-10-29, 14:20)Packmeister Wrote:  Ni fÃ¥r det nästan att lÃ¥ta som det är en liten Hans&Greta historia, det kanske är mycket sant ocksÃ¥. Nu jäklar ska jag äta gratis sÃ¥ jag blir stor och fet.

Hm, gratis böcker? Var?!?

http://www.ankeb.org/showthread.php?tid=45&pid=538#pid538 Big Grin

Det var sidan som förespråkar att "skinna staten på så mycket pengar som möjligt" som fick styra där. Wink

― Martin Luther King Jr.
2014-10-29, 17:04
Packmeister Offline
Gröngöling
**

Vilken gratislunch!
2014-10-29, 20:37
Find Like Post Reply
cypherpunkare Offline
N,N-DMT-Libertarian
**

Likes Given: 15
Jag vill uppmana till pragmatism!
Låt inte din ideologi styra ditt liv (alltför mycket). Om man ändå har möjligheten att få en "gratis" förhållandevis prima utbildning är det i mitt tycke inte läge att sitta hemma på kammaren och vara renlärlig och dryg. Tacka inte nej till något bra. Dessutom kanske du är såsse om fem år och kommer ångra dig om du skulle ha hoppat av eller skitit i att plugga pga teoretiska övertygelser.

Det är svårt eller kanske tillochmed omöjligt att komma undan staten helt i Sverige, personligen känner jag att det bästa för mig är att omfamna dom "bra" tjänsterna som staten tillhandahåller, typ sjukvård, universitetsutbildning, bibliotek osv. Det kanske inte är moraliskt men jag kan inte säga att jag bryr mig om andra interwebzankor tycker att jag inte är en tillräckligt äkta libertarian. Jag tycker att huvudpoängen med libertarianism är att leva efter NAP på ett direkt sätt. Dvs ej syssla med angreppsvåld eller hot om angreppsvåld. Staten går väl inte att göra så mycket åt. Delta i svarta marknader, rösta och lobba för frihetligare partier eller flytta typ.

Om du prompt ska ha dåligt samvete eller känna dig som en hycklare får du väl kompensera med att ösa in lite studiemedel i din lokala svarta marknad (dvs köpa knark) eller vara en god agorist (och sälja knark till dina studiekamrater).
2014-10-29, 21:49
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes cypherpunkare's post
0xD15EA5E Offline
Kung på Kurrekurreduttön

Likes Given: 6
Ta och roffa åt dig så mycket som möjligt anser jag. Även om man inte håller med om skatterna tycker jag att man kan nyttja systemet så mycket som möjligt. Annars är det ändå bara någon annan som får lägga vantarna på de pengarna.
2014-10-29, 21:51
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes 0xD15EA5E's post
Packmeister Offline
Gröngöling
**

Skönt att höra.
Det där med svartmarknadstjosan.. Vad sägs som en svarta marknad för film och annan piratbar media, för dom som inte vill sno från upphovsmakarna men inte heller vill göda sossarna?
2014-10-29, 22:11
Find Like Post Reply
[+] 2 users Like Packmeister's post
niklaswik Offline
Moderator

Knarkdiskussion flyttad till en egen tråd! http://www.ankeb.org/showthread.php?tid=510

(2014-10-29, 22:11)Packmeister Wrote:  Skönt att höra.
Det där med svartmarknadstjosan.. Vad sägs som en svarta marknad för film och annan piratbar media, för dom som inte vill sno från upphovsmakarna men inte heller vill göda sossarna?

En svart marknad där saker säljs som är lätta att få gratis kommer nog inte bli speciellt lönsam för någon. Smile

― Martin Luther King Jr.
(This post was last modified: 2014-11-05, 19:43 by niklaswik.)
2014-11-05, 19:42
SÃ¥sse Offline

(2014-11-05, 19:42)niklaswik Wrote:  Knarkdiskussion flyttad till en egen trÃ¥d! http://www.ankeb.org/showthread.php?tid=510

(2014-10-29, 22:11)Packmeister Wrote:  Skönt att höra.

En svart marknad där saker säljs som är lätta att få gratis kommer nog inte bli speciellt lönsam för någon. Smile

Något sorts krypterat donationssystem till upphovsmakarna måste ju går att lösa.
2014-11-05, 22:27
Find Like Post Reply
Sebastian Lundh Offline
Medlem nr 100!
**

Likes Given: 0
Jag hade en period där jag inte tog emot CSN. Jag var till och med så extrem att när jag hade datorlektion på komvux, och hade gjort färdigt alla uppgifter, så använde jag inte datorn för att surfa runt, då jag tänkte att det vore slöseri med elektricitet som skattebetalarna står för. >_< Nu tänker jag såhär; det är knappast så att ens egna utnyttjande av åtminstone vissa resurser bestämmer vad staten kommer att beskatta befolkningen på; om du tar CSN så kommer ingen byråkrat "Ja, Sebastian har tagit ett bidrag, så nu måste vi beskatta befolkningen med ytterligare 2000 kr". Dessutom så betalar ju ens familjemedlemmar skatt, och de skulle nog vilja att man tog ut pengarna istället för att inte göra det.
2014-11-06, 14:20
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes Sebastian Lundh's post
0xD15EA5E Offline
Kung på Kurrekurreduttön

Likes Given: 6
Jag vet att Jeff Berwick i flera videos (minns dock ingen specifik) har berättat om hur han har genomgått samma resa. Tidigare vägrade han att ta emot statliga företagsbidrag, men gör det numera då pengarna redan har stulits och att det är lika bra att en frihetsvän tar dem.
2014-11-06, 23:15
Find Like Post Reply
Kryptokapitalist Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 19
Det kanske lättar ditt samvete att miljontals skattebetalare faktiskt vill ha ett politiskt system där de tvingas finansiera din utbildning?
(This post was last modified: 2014-12-12, 13:07 by Kryptokapitalist.)
2014-12-12, 13:07
Find Like Post Reply
[+] 2 users Like Kryptokapitalist's post
SÃ¥sse Offline

(2014-12-12, 13:07)Kryptokapitalist Wrote:  Det kanske lättar ditt samvete att miljontals skattebetalare faktiskt vill ha ett politiskt system där de tvingas finansiera din utbildning?

Jag tror det är väldigt många som inte alls vill betala skatt, men går med på det i utbyte mot att alla andra också tvingas göra det.
Inget som motsäger det du sa, men bara en tanke som slog mig.
2014-12-15, 15:55
Find Like Post Reply