Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Egoism
Author Message
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
Egoism
Är det verkligen the shit? Smile

Jag köpte det ett tag men nu är jag inte alls så säker.

I vissa lägen vet jag att egenintresse från alla inblandade verkar ge mest positiva resultat (fri marknad där alla vill tjäna så mycket pengar som möjligt, vilket gör att man vill hjälpa andra så bra som möjligt....vänta nu...) men andra gånger.. Äh nu vet jag inte riktigt vad jag tänkte ens, och jag vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska definiera egoism.

Egoism i klassisk lekmannamening är ju "jag ska ha allt, du ska inte ha nånting" ungefär, men "Rand-egoister" är väl mer på nåt slags filosofiskt plan..?

Förklara och/eller delge era egna tankar om egoism. Smile

(Sidogrej: "egot" tror jag är väldigt mycket (kanske enbart) av ondo, dvs den där inneboende känslan av att vilja vara viktig och bra och omtyckt osv.)

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
2014-12-07, 19:42
Website Find Like Post Reply
SÃ¥sse Offline
Marxistisk anarko-etatist

Likes Given: 24
RE: Egoism
Jag tror alla medvetna handlingar baseras på egoism.

Du skänker 100 kr till röda korset för att du får en känsla av hur förträffligt snäll du är som är mer värd för dig än 100 kr.

Sen är det så klart trevligt när ens egoism kommer andra till gagn.
2014-12-07, 20:51
Find Like Post Reply
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
(2014-12-07, 20:51)SÃ¥sse Wrote:  Jag tror alla medvetna handlingar baseras pÃ¥ egoism.

Du skänker 100 kr till röda korset för att du får en känsla av hur förträffligt snäll du är som är mer värd för dig än 100 kr.

Sen är det så klart trevligt när ens egoism kommer andra till gagn.

Jag tror du har fel. Smile Eller snarare tycker jag att det är lite fel att säga att man gör något "för sig själv" så fort man gör det för att man själv vill... Och jag tror inte att de flesta som ger 100kr till röda korset gör det med (den huvudsakliga) tanken "det här kommer kännas bra för mig".

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
(This post was last modified: 2014-12-07, 21:55 by niklaswik.)
2014-12-07, 21:55
Website Find Like Post Reply
daemon3.14 Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 22
För att fortsätta uppdela det lite mer:

1. Göra något för att det gynnar en själv (enligt ens egna preferenser) - (Självintresse)

1a) Göra något för att det gynnar ens välstånd mer än något annat.
1b) Göra något för att det gynnar ens politiska position mer än något annat.
1c) Göra något för att det gör en lyckligare mer än något annat.

2. Göra något gör att det verkligen - ser ut som, efter långa studier och övervägningar, för att det ser ut som om det - gynnar en själv. - (Rationellt/upplyst självintresse)
2a) Göra något för att det verkligen gynnar ens välstånd mer än något annat. (homo economicus)
2b) Göra något för att det verkligen gynnar ens politiska position mer än något annat. (homo politicus)
2c) Göra något för att det verkligen gör en lyckligare mer än något annat.

3. Göra något som gynnar en själv (rationellt eller ej) men som samtidigt skadar andra.
a) Man gynnas just av andras skada.
b) Andra tar skada som en bieffekt av ens handling
c) Andra tar skada direkt av det man gör, och det är deras eget fel
d) Andra tar skada direkt av det man gör, och det är ens eget fel

4. Göra något som gynnar en själv (på något sätt), men att man är dryg samtidigt.

Ett gott liv kommer vara en sorts växelverkan mellan 1 och 2 (genom att man hela tiden utvecklas och bättre förstår världen och ens värderingar), samt en del 3b) (genom att man visar sig vara bättre än andra). Det skulle gå att kalla egoism - eftersom det ju är bra för en själv - men problemet är att många definierar egoism som något dåligt (som 3-4), så det sätter ett hinder i kommunikationen.

I vilket fall, det som är äkta egoism (ständig förbättring i enlighet med ens mål - som också ständigt förbättras ju mer kunskap man har) är inte nödvändigtvist negativt. Det beror på vilka värderingar man har. Om jag har värderingen att vilja äta människor och jag lyckas med det, så är ju det negativt. Men om jag bara vill leva gott för mig själv och inte vill skada eller förminska andra, så ser jag inte hur det skulle vara fel i sig. En som ser efter sitt eget bästa vill ju också, som regel, att alla andra också gör det: att alla kan samarbeta väl, att kunskapen ökas och att det blir fred på jorden.

Ett möjligt problem med egoism är att den leder till att man ser på världen utifrån en instrumentell synpunkt: hur gynnar detta mig? Det är dock ett missförstånd, man kan värdera saker oavsett om det egentligen har en faktisk påverkan på en själv eller inte. Utifrån mitt egenintresse är jag glad över att det finns människor som har det bra, oavsett om jag blir påverkad av dem eller inte, just för att jag gillar att de är glada över det. Alltså, det finns inget i egoism eller självintresse som gör att man inte kan vara glad för andras skull. I det här läget blir självintresse svårt att skilja från normal moral, och det är nog för att de allra flesta är (irrationella) egoister, och att "egoist" bara är ett skällsord på någon som bryter mot normerna genom att inte vara så givmild till andra som de tycker man skall vara.

Ett större problem med egoism skulle nog kunna vara att vissa som kallar sig för egoister inte gör det som verkligen är i deras intresse och sedan ger egoismen ett dåligt rykte. Typ, de som inte påtalar vikten av social samverkan så att andra förstår det.
2014-12-08, 12:20
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes daemon3.14's post
Hugin Offline
Plansmidare

Likes Given: 9
Självintresse gör man för att det gynnar en själv och vad som gynnar en själv gynnar också andra.
Egoism gynnar självintresset på bekostnad av andra.

Exempel: Det råder plötsligt en dag anarki. Du måste försörja dig själv och din familj på ett hållbart sätt. Du väljer mellan rån och lemonadstånd. Båda hade gynnat dig, men bara det ena är långsiktigt hållbart om du ska få stanna i bygden. Rån är egoism, lemonadstånd är egenintresse. Ditt intresse är att din familj ska leva och ha det bra, och gärna alla andra också. Dina medmänniskor är inte dummare än att de kommer fram till samma sak. Lemonaden gör livet bättre för medmänniskorna i sommarhettan.

Ett ekosystem fungerar då på samma vis som en fri marknad. Man hittar sin egen nisch i en viss affärsmiljö där man sedan fyller en viktig funktion i näringsväven/ ekonomin. Man lever av att tillgodose sina egna intressen, genom att tillgodose andras. Naturligtvis är människor de enda som är medvetna om denna symbios, men det kvittar. Den funkar lika bra ändå. Inom ekologi talar vi om "resiliens" som både ett ekosystem och faktiskt också en marknad bygger upp. Ju fler aktörer, ju fler finjusterade nischer och ju större resiliens. Slås lemonadståndet med citronsaft ut av blixten finns det ett annat som säljer jordgubbsvarianten. Konkurrens förekommer naturligtvis men det är i allas intresse att det löses fredligt. Nischförskjutning förekommer inom ekologi såväl som ekologi och... Nu är det bäst jag slutar, annars blir detta en uppsats.
Jag skiter i korridoren.
2015-05-14, 23:27
Find Like Post Reply
expedius Offline
Anka

Likes Given: 0
Det beror på! =) Din definition av egoism känns lite pueril och naiv. Om man tittar på det som gynnar en själv på lång sikt, har jag inget problem med egoism. Det är lite som epikureerna som söker "njutning" och alla kritiker pekar enbart på det korta perspektivet men glömmer bort att Epikurus pratade lång sikt. Samma gäller egoismen.

Sen köper jag rakt av röda korset argumentet att de som ger, gör det för att "stilla sitt samvete". Däremot är jag övertygad om att få människor har det mod eller den självinsikt som krävs för att inse varför man engagerar sig i röda korset, skänker några kronor o.s.v.

Själv har jag aldrig haft något sådant problem då jag mot min vilja tvingas betala skatt, som sen används till att berika en liten grupp politiker, samt att exempelvis SIDA skänker pengar till diverse diktaturer. Så skatten jag blir tvingad att betala skrivs av på "välgörenhetskontot". Wink

Ett intressant tankeexperiment som jag ibland roar mig med är då "om jag skulle lyckas uppnå en situation i mitt liv där jag kan leva mitt liv som jag vill och betala 0% skatt, skulle jag då skänka pengar till välgörenhet eller engagera mig ideellt?".

MVH
Expedius
2015-05-17, 00:56
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes expedius's post
Cynical Rothbardian Offline
Vit kränkt anka
**

Tror att alla handlingar är i grunden själviska. Men det är så klassiskt Svensson tänkande att tro att egoism är något hemskt. Egenintresse kan gynna andra människor och det gör det om du är gör en "osjälvisk" handling för göra någon glad så är den ju i grunden självisk efter som du själv blir glad över att göra andra glad. Själv så har jag inget problem och säga att jag är egoist alla är det i grunden jag gynnar mig själv och jag gynnar även andra som jag tycker om därför att jag gillar att se mina vänner må bra för då mår jag själv bra.
2015-06-05, 19:16
Find Like Post Reply
expedius Offline
Anka

(2015-06-05, 19:16)Cynical Rothbardian Wrote:  Tror att alla handlingar är i grunden själviska. Men det är sÃ¥ klassiskt Svensson tänkande att tro att egoism är nÃ¥got hemskt. Egenintresse kan gynna andra människor och det gör det om du är gör en "osjälvisk" handling för göra nÃ¥gon glad sÃ¥ är den ju i grunden självisk efter som du själv blir glad över att göra andra glad. Själv sÃ¥ har jag inget problem och säga att jag är egoist alla är det i grunden jag gynnar mig själv och jag gynnar även andra som jag tycker om därför att jag gillar att se mina vänner mÃ¥ bra för dÃ¥ mÃ¥r jag själv bra.

Fint sagt! Jag brukar alltid tillägga att det bara finns ett system som kan transformera ren egoism till nytta för alla och det är kapitalismen och den fria marknaden där egoismen driver oss att bli bäst på att uppfylla våra kunders behov. =)

MVH
Expedius
2015-06-05, 19:42
Find Like Post Reply