Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Infrastruktur - praktiskt exempel
Author Message
niklaswik Offline
Moderator
*****

Posts: 516
Likes Given: 160
Likes Received: 280 in 185 posts
Joined: May 2014
Reputation: 3
#1
Infrastruktur - praktiskt exempel
http://www.dn.se/ekonomi/storstadsomradena-vinnare-nar-trafikverket-rustar/

Quote:Men klart är att det blir storstadsregionerna, stambanenäten och de mest högtrafikerade sträckorna som drar det längsta strået när det gäller det hårt ifrågasatta järnvägsnätet.

Green Cargo, som sköter mycket av landets godstrafik på spåren, har länge krävt att sträckan Boden-Bastuträsk i Norrbotten ska rustas. Bolaget får nu vänta på sin tur trots att det ett tag såg ut som att sträckan skulle prioriteras.

– När förutsättningarna ändras så får vi gå tillbaka och se var pengarna gör störst nytta för landets transportsystem och göra en del tuffa prioriteringar. Vår uppgift är att ständigt förbättra tillgängligheten i Sverige, säger generaldirektör Gunnar Malm.


Förstår att det måste vara svårt att prioritera när man i egenskap av centralplanerare måste försöka lista ut vad som behöver göras.

Finns det någon möjlighet att "Boden-Bastuträsk" INTE skulle rustas upp i en fri värld? Kanske företagen skulle tänka att "nån annan fixar säkert järnvägsspåren"? Eller "skitsamma om vi får våra varor transporterade, bara vi producerar så är det lugnt sen"...

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
(This post was last modified: 2015-01-30, 14:46 by niklaswik.)
2015-01-30, 14:46
Website Find Like Post Reply
expedius Offline
Anka
***

Posts: 87
Likes Given: 0
Likes Received: 21 in 11 posts
Joined: Aug 2014
Reputation: 0
#2
RE: Infrastruktur - praktiskt exempel
(2015-01-30, 14:46)niklaswik Wrote:  http://www.dn.se/ekonomi/storstadsomradena-vinnare-nar-trafikverket-rustar/


Quote:Men klart är att det blir storstadsregionerna, stambanenäten och de mest högtrafikerade sträckorna som drar det längsta strået när det gäller det hårt ifrågasatta järnvägsnätet.

Green Cargo, som sköter mycket av landets godstrafik på spåren, har länge krävt att sträckan Boden-Bastuträsk i Norrbotten ska rustas. Bolaget får nu vänta på sin tur trots att det ett tag såg ut som att sträckan skulle prioriteras.

– När förutsättningarna ändras så får vi gå tillbaka och se var pengarna gör störst nytta för landets transportsystem och göra en del tuffa prioriteringar. Vår uppgift är att ständigt förbättra tillgängligheten i Sverige, säger generaldirektör Gunnar Malm.


Förstår att det måste vara svårt att prioritera när man i egenskap av centralplanerare måste försöka lista ut vad som behöver göras.

Finns det någon möjlighet att "Boden-Bastuträsk" INTE skulle rustas upp i en fri värld? Kanske företagen skulle tänka att "nån annan fixar säkert järnvägsspåren"? Eller "skitsamma om vi får våra varor transporterade, bara vi producerar så är det lugnt sen"...

Amen!

För den nyfikne har jag här en godbit plockad direkt från en av våra eminenta folkvalda som resonerar lite kring varför  decemberöverenskommelsen är så bra!

"Jag är fullt medveten om att många är upprörda över decemberöverenskommelsen. På det personliga planet tycker också jag att den är besvärlig att förklara. Men jag vet vilka ingångsvärden de som förhandlade överenskommelsen från Alliansens sida hade. De såg att valet stod mellan flera riktigt dåliga alternativ, men där man i slutänden valde det alternativ som var minst dåligt. Man gjorde alltså bedömningen att både alternativet "blocköverskridande samarbete" (såväl regeringen + hela Alliansen som regeringen + delar av Alliansen) och alternativert att samarbeta med SD var sämre än det som sedan blev decemberöverenskommelsen. Jag har dock full förståelse för att olika personer har olika åsikter om vilket av dessa tre realistiska förslag som är minst "dåligt". "

Skutan sverige styrs med fasta och kompetenta händer in i trygghetens utopiska hamn.

MVH
Expedius
2015-02-04, 23:52
Find Like Post Reply