Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Arbetsdelning bland frihetliga?
Author Message
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
Arbetsdelning bland frihetliga?
Kom att tänka på nåt precis nu, så jag slänger ut en fråga så får vi se om det var en smart idé eller en dum idé.

Det känns ju så hopplöst allting ibland, regeringar här och där som kommer med allt dummare lagar och myndighetsingrepp. Och så ett gäng frihetliga människor som man visserligen kan få lite intellektuell stimulans av, men vad har man egentligen för glädje av att ha bra sällskap i bussen när man åker på motorvägen mot helvetet?

Frågan "vad kan jag egentligen göra?" kommer ibland och får nästan alltid svaret "inte speciellt mycket..."

Det är för stor tårta att sätta i sig alldeles själv. Individer kan förbättra sin egen situation till viss del, men de kan inte på egen hand få fram en fri jord eller ens göra sin egen kommun "fri".

Att avgränsa varje individs arbetsområde kanske skulle göra den totala "frihetskampen" (låter lite fjantigt men låt oss kalla det för det just här) mer framgångsrik. Istället för att alla gör lite av allt skulle alla kunna göra mycket av en väldigt liten bit. Alla behöver inte skumma igenom alla tidningar varje dag i jakt på intressanta eller skrattretande artiklar. Det räcker att en eller ett par som verkligen är intresserade gör det och delar med sig av guldkornen. Bubb.la är en plattform för det, som vi kanske borde utnyttja bättre. 

Likaså behöver inte alla sitta i sin egen kammare och fundera på hur ett utträde ur staten skulle kunna gå till, utan det kan räcka att några få benar ut en grund för ett sånt projekt som sen andra kan hoppa på och förbättra då det redan finns en grundplatta. Sätta snygga dekaler och aerodynamiska förbättringar på en färdig bil istället för att sitta i varsin verkstad och försöka uppfinna hjulet. Där har vi Ofuss idag.

Det behöver så klart inte vara någon distinkt avgränsning med eget namn, hemsida och hela baletten. Vissa delprojekt kan göras av en enda person som är intresserad av en viss sak och informerar övriga om att "jag tar X" så vet övriga att det finns ännu en sak de kan skita i och istället fokusera på annat.

Det jag föreslår är organisering av anarkister, och jag vet hur vansinnigt det låter. "Herding cats" osv. Men det finns ingen ledare i den här tanken utan en "grupphjärna" som själv bestämmer vilken del som gör vad baserat på intresse och talang. Det är ju inte vansinnigt för fem öre. Inga prestationskrav tänker jag mig, man bara jobbar på i mån av tid och intresse, och redovisar sina framsteg när man känner för det.

Några exempel på "delprojekt" som man skulle kunna ta på sig:
  • leta vansinniga debattartiklar/insändare
  • bemöta vansinniga debattartiklar/insändare
  • leta intressanta frihetliga artiklar och dela med övriga (förslagsvis pÃ¥ bubb.la i första hand, ev här eller i Ankeborg pÃ¥ facebook)
  • skriva blogginlägg av olika slag (utbildande, underhÃ¥llande, konfrontativa, tankeväckande osv)
  • ta fram grafik för reklam/kläder
  • fixa tryck av reklam/kläder
  • skriva noveller/romaner med frihetligt tema
  • göra frihetlig musik
  • göra frihetliga kortfilmer eller dyl.
  • debattera sansat och klokt pÃ¥ olika diskussionsforum med frihetlig stÃ¥ndpunkt
  • kontakta politiker och propagera för att tillÃ¥ta fristäder
  • arrangera träffar för lokala ankor (eller mer allmänt frihetliga människor)
  • arrangera större evenemang nÃ¥n gÃ¥ng per Ã¥r
  • infiltrera "högerns" ungdomsförbund för att sprida frihetliga idéer och ev. vinna över nÃ¥gra personer därifrÃ¥n
  • infiltrera meningsmotstÃ¥ndare för att hÃ¥lla lite koll pÃ¥ vad de hittar pÃ¥
  • infiltrera myndigheter för att kunna hjälpa andra ankor och kanske agera frihetligt mot övriga "kunder" i sÃ¥ stor mÃ¥n som möjligt
  • starta företag som i största möjliga mÃ¥n undviker skatt och ev använda en del pengar för att stötta "frihetskampen"
Att "veta vad man ska göra" ser jag som väldigt viktigt för min egen del för att få saker gjorda. Annars är det så lätt att bara skita i det och göra nåt annat. Gäller så väl på jobbet som hemma. Tydliga, enkla, små mål. Så får man saker gjorda.

Kritik tack, och förslag/idéer på samma tema. Om ni tycker det är bra, hur går vi vidare, ska vi köra trådar här på forumet där folk tar på sig olika "jobb" eller bygga en egen hemsida för det? Känns som overkill men kanske vore praktiskt, jag vet inte.

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
2015-03-06, 11:41
Website Find Like Post Reply
Antik spikmatta Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 2
RE: Arbetsdelning bland frihetliga?
Jag producerar elektronisk musik och jag har tänkt mig att ha med lite "ankig" symbolik.
2015-03-06, 19:56
Find Like Post Reply
expedius Offline
Anka

Likes Given: 0
Brinner själv för kryptering, decentralisering av tjänster som voip, chat, email, forum etc. till förmån för gmail/facebook/skype m.fl. Har också en dröm om att skriva en bok, men vi får väl se om det någonsin blir något av det. 

När det gäller praktik så har jag tagit upp en mängd exempel i min "mega-tråd" och har själv faktiskt tagit steget att pendla till jobbet utomlands för att sänka skatten! Så med en inkomst som höjts 23.8% har skatten minskat från 37.8% till ca 30.6%. Är glad över att det nu försvinner en massa kronor  som slösats bort i Sveriges absurda svarta hål, och att det samtidigt blir mindre kronor som försvinner in i det nya landets svarta hål. Wink

När man sen väl tröttnat på att pendla så är planen att starta egen firma som konsult, och går allt som det ska så blir det en rejäl minskning när man väl är hemma igen, men först gäller det att ackumulera kapital så man kan leva på ränta + en minimal utdelning från sitt framtida AB om ca 160 kkr per år till 20% efter en skatt på ca 22%.

MVH
Expedius
2015-03-09, 01:20
Find Like Post Reply
Cellmonster Offline
Anka
**

Likes Given: 72
Jag och Sattva sprider lite länkar till frihetliga texter/bloggar, bokrecensioner, reflektioner etc på vår blogg blandat med reseskildringar! Sattva är duktig på att debattera på fb!  
2015-05-27, 10:25
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes Cellmonster's post