Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bo som student i husvagn
Author Message
Tjatte Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 0
Bo som student i husvagn
Hej. Blir lite av psykovarning med detta som förstainlägg kanske, men vem bryr sig Angel

Ska börja plugga till tandläkare snart om mina övriga projekt inte plötsligt blommar ut. Hur som helst betänker jag just nu hur det skulle vara att köpa en husvagn att bo i för att hålla nere kostnader och kunna hålla mig mer mobil.

Har bott i en gammal husvagn i några veckor när jag jobbade på en vingård och tyckte det var förvånande lätt liv. Var dock i ett varmt land.

Fördelarna är väl uppenbara för det mesta, nackdelarna kan dock vara mer svårberäkneliga. Särskilt kan det bli jobbigt med den sociala aspekten (tjejer) och hålla värmen på vintern. Ingenting som inte går att lösas dock.

Finns drösvis med videos av folk som bor i transporterbara små stugor, husvagnar osv. Verkar till och med som om det blivit någon slags kult eller liknande.

Jag skulle nog främst göra det för att hålla mig mobil (gillar att resa), hålla nere kostnader (försöker spara ihop lite kapital till framtida investeringar) men också för att jag inte ser någon anledning att inte göra det sett ur ett mer frihetligt perspektiv.

Tankar?
2015-03-14, 09:35
Find Like Post Reply
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
RE: Bo som student i husvagn
(2015-03-14, 09:35)Tjatte Wrote:  Hej. Blir lite av psykovarning med detta som förstainlägg kanske, men vem bryr sig Angel

Ska börja plugga till tandläkare snart om mina övriga projekt inte plötsligt blommar ut. Hur som helst betänker jag just nu hur det skulle vara att köpa en husvagn att bo i för att hålla nere kostnader och kunna hålla mig mer mobil.

Har bott i en gammal husvagn i några veckor när jag jobbade på en vingård och tyckte det var förvånande lätt liv. Var dock i ett varmt land.

Fördelarna är väl uppenbara för det mesta, nackdelarna kan dock vara mer svårberäkneliga. Särskilt kan det bli jobbigt med den sociala aspekten (tjejer) och hålla värmen på vintern. Ingenting som inte går att lösas dock.

Finns drösvis med videos av folk som bor i transporterbara små stugor, husvagnar osv. Verkar till och med som om det blivit någon slags kult eller liknande.

Jag skulle nog främst göra det för att hålla mig mobil (gillar att resa), hålla nere kostnader (försöker spara ihop lite kapital till framtida investeringar) men också för att jag inte ser någon anledning att inte göra det sett ur ett mer frihetligt perspektiv.

Tankar?

Kul idé!!

Men tror du inte husbil vore bättre? Mer mobilt i sig själv, fast lite otympligt att släpa runt för att åka och handla t.ex. Men bor du i/nära en större stad, vilket jag antar om du ska plugga till tandläkare, så borde det ju gå att ha en cykel/moped för vardagstransport.

Är du lite händig kan du säkert bygga in en liten kamin i ditt mobila hem! Sån liten volym borde kunna bli varm jättesnabbt. Smile Tror iofs inte det skulle imponera på tjejer. Wink

Beror förstås mycket på var du hamnar också. Kan tänka mig att husbil/husvagn är mer praktiskt i Lund (om de har tandläkarutbildning) än i Umeå.

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
2015-03-14, 20:29
Website Find Like Post Reply
Tjatte Offline
Gröngöling
**

Ja, det är väl lite oklart i nuläget om det blir husvagn eller husbil, beror på vad man hittar för kap, det bra med husvagn är att jag redan har en bra bil som jag kom över billigt samt att det såklart är smidigare att kunna koppla bort husvagnen på ett ögonblick och sticka och göra ärenden med bilen.

Jag gillar bo lite åt naturhållet med så tror inte jag kommer behöva flytta runt husvagnen varje dag (för att följa allemansrätten) utan hittar nog nåt sjysst ställe att ställa mig på utan att det blir problem.

Bra idé där att ha en moped eller något med om det blir husbil istället för husvagn.

Just nu känns det lite som i teorin är det en riktigt ball idé men vet inte om jag "vågar" fullända det i praktiken, någon social skyddsmekanism som håller mig tillbaka. Ändå en rätt stor investering för halvfattig student också.

Nåja, får se om det blir något av det, har lite tid att bestämma mig på.
2015-03-20, 21:53
Find Like Post Reply
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
Okej, har du en ok bil redan så är väl vagn mer praktiskt.

Ang uppställningsplats kan du säkert hitta nån bonde i utkanten av stan som kan tänka sig att billigt hyra ut plats bredvid nån åker eller så. Smile Hade du tänkt "hitta nåt ställe" längs en skogsväg eller så? Tänk på att du ska kunna ta dig dit och därifrån även när det är nån decimeter snö = väg som plogas.

Har du tänkt igenom vattenfrågan? Dunkar att fylla någonstans, men var? Toabesök och duschning i skolan? Elektricitet?

Förstår precis det där motståndet mot att våga. Big Grin Det finns väl en biologisk spärr mot att vara ett weirdo eftersom det minskar chansen till fortplantning...

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
2015-03-21, 14:03
Website Find Like Post Reply
Hugin Offline
Plansmidare

Likes Given: 9
När jag pluggade bodde en kille i tält i en närliggande dunge. Det var nära till ICA, och dusch och vatten hade han tillgång till på campus. Måtte varit kallt på vintern men folk var imponerade. Till och med lite rädda för att gå för nära tältet Smile

Måste gått åt batterier utav helvete om han pluggade i tältet, men förmodligen valde han bibblan på campus för detta.
2015-05-08, 09:54
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes Hugin's post
Abolitionist Offline
Gröngöling
**

Tycker du definitivt skall köra på det vare sig det är i vagn, husbil eller en skåpbil som du bygger om för ändamålet Smile

Gör det nu innan du sitter fast med barn och eller kärring och barn, för då är det försent och drömmarna omöjliga........
2015-08-01, 22:38
Find Like Post Reply