Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Djur och deras omsorg
Author Message
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
Djur och deras omsorg
Hej på er!

Förra sommaren skaffade jag (eller tog på mig att vara ansvarig för) en liten katt. Har haft hjälp med tillsyn från grannar och släktingar vid kort resp. lång bortavaro, men av olika skäl har jag nu svårt att få nån "kattvakt" för korta perioder, så jag tog och googlade "lämna katt flera dagar" för att se om det finns nån konsensus om huruvida en katt kan tänkas klara sig själv en helg t.ex.

Det visar sig följande:
  • Jordbruksverket har en "lag"(?) som säger att en katt ska ha "tillsyn" tvÃ¥ gÃ¥nger per dygn, minst.
  • MÃ¥nga anser sig veta vad katter "känner".
  • MÃ¥nga gör ovanstÃ¥ende p.g.a. att de "människofierar" katten, dvs sätter sig in i kattens situation som om katten vore en människa.
  • Nästan alla bortser helt frÃ¥n ev. vetenskapliga belägg (jag vet inte om det finns forskning pÃ¥ omrÃ¥det för INGEN hänvisar till sÃ¥n, och jag har inte själv kollat upp det ännu) utan resonerar enbart utifrÃ¥n känslor, statliga krav och ibland egna erfarenheter.
Jag skulle vilja diskutera saken rent "moralfilosofiskt", eller kanske rättare sagt etiskt.

Man kan väl börja med att konstatera att den som "tar hand om" något levande har en plikt att åtminstone inte direkt skada den levande saken (jag inkluderar växter här även om det säkert kan ses som kontroversiellt). Med de vanliga undantagen för självförsvar eller om det förhindrar större skada, ni fattar.

Sen tycker iaf jag att man bör försöka att inte bara vara "neutral" utan i största möjliga mån tillföra "välmående" till "den omhändertagne" (jag kallar den djuret från och med nu).

Då uppstår frågan: hur vet man vad som är "positiva" handlingar (dvs ökar djurets välmående) och vad som är "negativa" handlingar (dvs minskar djurets välmående)? Till viss mån kan man förstås se på ett djur (vi kan snacka om djur här men det kan i princip appliceras även på små barn eller övriga som inte klarar att verbalt beskriva sina känslor) om det mår jättedåligt eller jättebra, genom signaler som mänskligheten genom årtusendena lärt sig tolka, som t.ex. kroppshållning och läten. Däremot borde det finnas ett ganska brett mellanspektrum där inga tydliga kroppsliga signaler finns, som kan hjälpa oss förstå om det är "halvbra" eller "halvdåligt". Så hur göra?

Jag tänker mig att ett bra sätt, kanske inte det bästa, är att kombinera "if it ain't broken, don't fix it" med försiktiga experiment. Dvs, starta utifrån allmänna skötselråd som finns, ändra nån liten detalj åt gången och se om och isåfall hur det påverkar djuret. Små förändringar kanske inte ger nån märkbar reaktion, men vissa saker kanske ger en tydligt negativ reaktion och då har man lärt sig ungefär var gränsen går. Det är nog lättare att få en tydlig negativ reaktion än en tydlig positiv, p.g.a. att djuren säkert har större nytta av att ge tydliga reaktioner på negativa saker än på positiva saker. Till slut borde man kunna ha en rätt bra uppfattning om vilka gränser som gäller för just den individen, och då vet man hur man ska behandla den.

Nåt som jag därför ser som viktigt är att inte ge alltför specifika uppmaningar till andra som om de gäller alla djur av en viss art. För min upplevelse av inte bara katter utan djur i allmänhet är att de verkar vara ungefär lika starkt individuella som människor är. Kanske med undantag för en del flockdjur, det vet jag inte. Att säga att "katter behöver X" är som att säga att "människor behöver X". Mat, vatten och sömn, visst. Men sen är det svårt. Rent beteendemässiga saker, såsom sällskap kontra ensamhet, vet vi ju är väldigt individuellt för människor och det verkar märkligt om inte samma sak skulle gälla för många djur. Det är som att säga om mig "den där människan får du inte lämna ensam mer än en dag, för då kommer han bli knäpp". Jag blir snarare knäpp om jag aldrig blir lämnad ensam mer än dag, jag skulle t.o.m. klara en vecka utan mänsklig kontakt tror jag, medan många visserligen skulle överleva det men absolut inte gilla det.

Hur ser ni på såna här saker? Nu har jag snackat om katter, men samma grundresonemang borde kunna användas på alla djur.

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
2015-03-27, 11:34
Website Find Like Post Reply
Packmeister Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 1
RE: Djur och deras omsorg
Jag har inte läst riktigt hela inlägget, min erfarenhet av katter är att dom klarar sig bra själv. Ger du katten mat när du har tid presterar den trippelt mot en vilt katt vad gäller jakt. Om någon klagar heter medicinen Gyttorp
2015-03-27, 23:13
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes Packmeister's post
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
RE: Djur och deras omsorg
(2015-03-27, 23:13)Packmeister Wrote:  Jag har inte läst riktigt hela inlägget, min erfarenhet av katter är att dom klarar sig bra själv. Ger du katten mat när du har tid presterar den trippelt mot en vilt katt vad gäller jakt. Om nÃ¥gon klagar heter medicinen Gyttorp

Hahaha jag var tvungen googla Gyttorp. Smile Roligt svar. Smile 

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
2015-03-27, 23:23
Website Find Like Post Reply